Taustateoriaa
Matematiikka on yksi tärkeimmistä peruskoulun oppiaineista, sillä
tarvitsemme sitä jokapäiväisessä elämässämme. Luvut ja lukumäärät ovat läsnä
niin ostoksilla kuin ruuanlaitossakin ja esimerkiksi tapaaminen ystävän
kanssakin on sovittava matemaattisia kellonaikoja hyödyntäen. Arkipäiväisyydestään
huolimatta matematiikka vaatii paljon ajattelua ja monet käsitteet voivat olla etenkin
pienille oppilaille todella vaikeita ennen niiden sisäistymistä. Yksi ratkaisu
matematiikan oppimisen haasteisiin on toiminnallisuus – käytännön pelit, leikit
ja esimerkit – joiden avulla lapset saavat konkreettisia havaintoja erilaisista
luvuista, lukumääristä ja laskutoimituksista. Toiminnallisuus antaa lapselle
mahdollisuudet toimia ja selostaa omia havaintojaan ja siirtää näin konkreettista
ajatteluaan kohti matematiikan abstraktia maailmaa (Hirsilä & Risku 2011,
6).
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2004, 158) määritellään,
että matematiikan opetuksen tehtävänä on tarjota oppilaalle mahdollisuuksia
matemaattisen ajattelun kehittämiseen ja matemaattisten käsitteiden sekä yleisimmin
käytettyjen ratkaisumenetelmien oppimiseen. Matematiikan opetuksen tulee myös luoda
kestävä pohja matematiikan käsitteiden ja rakenteiden omaksumiselle.
Konkreettiset menetelmät ovat tärkeitä apuvälineitä, kun pyritään yhdistämään
oppilaan kokemuksia ja arkipäivän ongelmia matematiikan maailmaan. (POPS 2004,
158). Toiminnalliset menetelmät ovat siis mainio väylä rakentaa ja kehittää
oppilaan matemaattisia käsityksiä ja antaa todellisia havaintoja ja mielikuvia
toisinaan hyvin haastavilta tuntuvista ilmiöistä.
Matematiikka edistää oppilaan tavoitteellista toimintaa ja sosiaalista
vuorovaikutusta (POPS 2004, 158). Toiminnallisuus antaa mahdollisuuden myös
tähän, sillä oppilaan on osattava asettaa itselleen tavoitteita ja ryhmissä
toimiminen kehittää myös oppilaan vuorovaikutustaitoja. Yhdessä asetetut tavoitteet
ja pienryhmissä pohditut ratkaisuvaihtoehdot opettavat jakamaan omia ajatuksia,
tekemään kompromisseja ja toisaalta myös luottamaan oman ryhmän voimaan ja
toimintakykyyn. Yhdessä tekeminen ja toiminnalliset harjoitteet edistävät myös
oppilaiden motivaatiota matematiikkaa kohtaan (Lúnden 2009, 36 – 38).
Opetussuunnitelman perusteet (POPS 2004, 158) määrittelevät, että myös tieto-
ja viestintätekniikkaa (tvt) tulee käyttää oppilaan oppimisprosessin
tukemisessa. Tämän vuoksi olemme ottaneet yhdeksi projektimme näkökulmaksi myös
tvt:n ja sen hyödyntämisen alkuopetuksen matematiikassa. Tärkeimpänä tvt:n
opetuskäytön hyötynä on opetuksen havainnollistamisen uudet mahdollisuudet ja
sitä kautta myös oppilaan ymmärryksen syventäminen (Lehtinen & Pikkarainen
2010, 10). Tvt tarjoaa paljon erilaisia pelejä ja sovelluksia, joiden avulla
oppilaat voivat harjoitella esimerkiksi lukukäsitteitä ja laskutoimituksia.
Toisaalta tvt:tä voidaan hyödyntää myös muun toiminnallisuuden ohella esimerkiksi
oppimisen dokumentoinnissa. Tällöin esimerkiksi iPad voikin toimia kamerana,
jolla tallennetaan toiminnassa koettuja oivalluksia tai väylänä raportoida
opituista asioista luokkablogissa. On kuitenkin hyvä muistaa, että tietokoneet
ja muut laitteet ovat opetuksen apuvälineitä, eivät sen ehdottomia
edellytyksiä, ja niitä käytettäessä on aina huomioitava opetuksen todelliset tavoitteet
(Lehtinen & Pikkarainen 2010, 7).
Alkuopetuksen tavoitteista
Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteisiin (POPS 2004, 158) on kirjattu, että
1.-2-luokalla oppilaan tulisi saada tyydytystä ja iloa ongelmien ymmärtämisestä
ja ratkaisemisesta sekä kokemuksia matemaattisten käsitteiden ja rakenteiden
muodostumisen perustaksi. Toiminnalliset pelit ja leikit sekä ryhmässä
pähkäillyt käytännön ongelmat antavat heikommallekin oppilaalle mahdollisuuden
kokea positiivisia onnistumisia ja iloita osaamisestaan. Myös ratkaisujen
perusteleminen konkreettisin mallein, välinein, kuvin, kirjallisesti ja
suullisesti (POPS 2004, 158 – 159) kehittyy, kun leikkirahat,
munakennot ja muut konkreettiset mallit ovat esillä ja toiminnan kohteina
jatkuvassa arjessa. Esimerkiksi palikat ja kymmenjärjestelmävälineet tulisi
olla valtakunnallisen opetussuunnitelmankin mukaan osa alkuopetuksen
matematiikkaa (POPS 2004, 159).
Alkuopetuksen tavoitteisiin on kirjattu, että oppilaan tulisi kyetä
vertailemaan muun muassa pituuksia ja asettaa asioita järjestykseen. Myös määritteet
”yläpuolella”, ”alla”, ”oikealla”, ”vasemmalla”, ”takana” ja ”välissä” tulisi
hallita. (POPS 2004, 160.) Toiminnalliset leikit antavat oppilaille
konkreettisia mielikuvia vaikeista käsitteistä ja helpottavat etenkin maahanmuuttajataustaisten
tai kielellisistä vaikeuksista kärsivien oppilaiden opiskelua. Samoin
konkreettiset leikit nappien, noppien tai lelujen kanssa auttavat hahmottamaan
lukujen hajottamista ja yhdistämistä, vertailua ja summia (POPS 2004, 160).
Toisaalta vaikkapa murtokakut ovat monesti korvaamaton apu yksinkertaisten
jakolaskujen ja murtolukujen esittämiseen ja havainnollistamiseen (POPS 2004,
160). Mittaamiseen liittyvä toiminnallisuus puolestaan selkiyttää pituuden,
massan ja tilavuuden käsitteitä ja antaa mielekkyyttä niiden käyttöön (POPS
2004, 160).
Toiminnallisuus opetuksen tukena
Vaikka toiminnallisuus lupaa paljon ja
hyvää matematiikan opettamiseen, on syytä muistaa, ettei se ole mikään ainoa
autuaaksitekevä opetusmenetelmä. Toiminnallisuudesta saadaan monesti onnistumisen
elämyksiä ja varmuutta matikan perusteiden hallintaan, mutta se ei riitä
yksinään matematiikan pohjaksi. Vaikka toiminnallisuus saattaakin parantaa
joidenkin oppilaiden oppimista, tarvitaan myös muunlaista opetusta ja toisenlaisia
harjoitteita. (Lúnden 2009, 29, 30, 43.) Tämän vuoksi myös tämän blogin
tavoitteena on tuoda ideoita ja vinkkejä muun opetuksen oheen, ei suinkaan
korvata muuta opetusta kokonaan. Toiminnalliset menetelmät tuovat vaihtelua ja
mielekkyyttä matematiikan tunteihin ja toimivat muun opetuksen tukena.
Lähteet:
Hirsilä, M-L. & Risku, A-M. 2011 (1.-2. painos).
Matikka 2. Tukiopetus- ja toimintatehtäviä.
Helsinki: WSOYpro Oy.
Lehtinen, K. & Pikkarainen, M. 2010. Havainnollistaminen
osana tietokoneavusteista matematiikan opetusta.
Lúnden, M. 2009. Se on hauskaa kun sen oppii: tutkimus
toiminnallisen matematiikan interventiosta.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS) 2004.
Helsinki: Opetushallitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti