Kymmenjärjestelmävälineet, satataulu


Kymmenjärjestelmävälineet ja satataulut ovat loistavia välineitä oppilaiden lukukäsityksen selkiyttämiseen ja esimerkiksi kymmenylitysten havainnollistamiseen. Välineet ovat usein jo itsessään mielekkäitä tunnin elävöittäjiä ja myös opettajan oppaista saattaa löytyä vinkkejä näiden hyödyntämiseen. Seuraavassa vielä muutamia kokoamiamme ideoita näiden välineiden opetuskäyttöön:







Yhteen- ja vähennyslaskut 

Kymmenjärjestelmävälineillä voidaan harjoitella lukujen yhteen- ja vähennyslaskua selkeästi ja havainnollisesti. Etenkin kymmenylitysten harjoittelu on monelle alkuopetuksen oppilaalle hyvin vaikeaa ja kymmenjärjestelmävälineiden avulla tätä voidaan harjoitella konkreettisesti lukuja hajottaen ja rakentaen. Ykkösten, kymppien ja satojen yhteydet selkiytyvät hyvin, kun oppilas saa konkreettisesti rakentaa kymppisauvoista satalevyn tai hajottaa kymppisauvan ykkösiksi.












Allekkainlaskut

Kymmenjärjestelmävälineet auttavat myös allekkainlaskujen harjoittelussa. Visuaalisten lukujen lisäksi samat luvut voidaan rakentaa kymmenjärjestelmävälineiden avulla, jolloin lukujen laskeminen yhteen tai tietyn määrän vähentäminen toisesta luvusta hahmottuvat oppilaalle.



Lukujen rakentaminen ja tunnistaminen

Kymmenjärjestelmävälineillä oppilaat voivat rakentaa open määrittämiä tai itse tai pareittain keksittyjä lukuja. Myös lukujen tunnistaminen esimerkiksi pienien kisailujen kautta harjoituttaa lukumäärän tunnistamista ja havainnointia.


"Arvaa mitä lukua ajattelen"

Satataulu on mitä loistavin väline erilaisten leikkien tueksi. "Arvaa mitä lukua ajattelen" -leikissä toinen pareista ajattelee jotain lukua ja antaa tästä parilleen erilaisia vinkkejä, kuten "Siinä on kaksi numeroa, toinen on neljä", "Se on kymmenen pienempi kuin 25" jne. Näin oppilaat voivat harjoitella lukujen suhteita ja lukusuoraa sekä oppivat kuvailemaan ja hahmottamaan lukujen rakenteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti